Handelsmissie Nederland-België in teken van bouwen van duurzame zakelijke relatie

datum: 17-06-2019

Op 5 en 6 september van dit jaar organiseert One Two Go een handelsmissie voor 50 ondernemers uit zowel Nederlands- als Belgisch-Limburg. De bestemming? Limburg natuurlijk! Verspreid over twee dagen bezoeken en ontmoeten de ondernemers interessante bedrijven, innovatieve hotspots en belangrijke partners aan weerszijden van de landsgrens. Maar waarom is zo’n handelsmissie belangrijk? En hoe staat het eigenlijk met de beleving van internationaal ondernemen aan Belgische zijde? We spraken met initiatiefnemer Armand Vliegen (One Two Go) en met Kris Claes (directeur Belangenbehartiging & Talent VOKA; de Belgische KvK).

Het idee voor een Nederlands-Vlaamse handelsmissie in beide Limburgen ontstond tijdens een bezoek van gouverneur Theo Bovens aan zijn ambtgenoot Herman Reynders. Bovens zei daar, in bijzijn van tal van gasten, dat het eigenlijk wel vreemd was dat er handelsmissies zijn richting het verre buitenland, maar niet naar de regio direct om ons heen. Ondernemer Armand Vliegen uit Maastricht, toevallig een groot pleitbezorger van grenzeloos ondernemen, was aanwezig bij die toespraak van Bovens. “Dit moet ik organiseren, dacht ik meteen.”

Handelsmissie begin van meer

Vliegen, die met steun van ESZL, al verscheidene workshops over Grenzeloos Ondernemen organiseerde, heeft een breed programma opgezet. Met name innovatie staat centraal: de delegatie bezoekt zowel in Nederlands- als Belgisch-Limburg diverse epicentra van vernieuwing, zoals de Corda Campus en de Brightlands-campussen. Ook Droneport in Sint-Truiden wordt aangedaan. “Tijdens de handelsmissie leren ondernemers elkaar beter kennen en raken ze op de hoogte van de belangrijkste ontwikkelingen op ondernemersgebied”, aldus Vliegen. Het doel? “Het vergroten van het netwerk en bouwen aan een stevige relatie. Het is leuk om elkaar een keer te ontmoeten. Maar om echt zaken te doen, is het belangrijk om een relatie voor langere tijd op te bouwen. Deze handelsmissie is daar het begin van.”

Grenzeloos nog geen ‘evidentie’

Kris Claes is enthousiast over de handelsmissie. Hij is ervan overtuigd dat betere contacten tussen Nederlandse en Belgische ondernemers en het gezamenlijk verkennen van de kansen die er zijn, uiteindelijk tot meer business zullen leiden. “Zeker door elkaars innovatieve hotspots te bezoeken, ontstaat er een kruisbestuiving. Dat kan niet uitblijven”, denkt Claes.

Grenzeloos ondernemen is echter nog geen ‘evidentie’, stelt hij: “Mentaal zijn beide regio’s nauw met elkaar verbonden. Alleen moeten we de kansen die er liggen om ook op zakelijk vlak meer verbonden te raken, maximaliseren. Bijvoorbeeld door de mobiliteit te vergroten. Het moet gemakkelijker zijn om naar Aken, Luik en Maastricht te kunnen reizen. Die verbindingen kunnen en moeten beter.”

Troefkaart uitspelen

Want zowel Belgisch- als Nederlands-Limburg hebben volgens Claes een belangrijke troefkaart in handen: de internationale, Euregionale ligging. “Zeker nu hier in België de belangrijke as Leuven-Brussel-Antwerpen-Gent letterlijk begint dicht te slibben, door de verkeersdrukte”, legt de VOKA-directeur uit. “Maar die troefkaart kun je alleen maar uitspelen door in te zetten op een maximale ontsluiting van het gebied.”

Daarnaast helpt VOKA om MKB’ers in Belgisch-Limburg op weg in hun internationale ambities. Niet alleen met subsidies, maar ook door het actief begeleiden van ondernemers. “Bijvoorbeeld bij het leggen van connecties met interessante bedrijven in Nederland. Of door ze in contact te brengen met instanties die hen kunnen helpen. Of door ze juridische of organisatorische ondersteuning te bieden. En natuurlijk bevelen we ze aan om aan handelsmissies deel te nemen. Dat is heel waardevol.”

Meer nieuws

  • Heuvelland Biënnale | BRIGHT ARTS verbindt kunst, landschap en innovatie

    Lees verder...
  • Vijf design masterclasses in de zomer in Cube Design Museum

    Lees verder...
  • Handelsmissie Nederland-België in teken van bouwen van duurzame zakelijke relatie

    Lees verder...
  • Limburgse werkgevers investeren in digitale vaardigheden personeel

    Lees verder...
  • Campagne Brightlands zet in op de kracht van de regio

    Lees verder...
Pagina 1 / 839