Campagne Brightlands zet in op de kracht van de regio

datum: 16-06-2019

Brightlands is deze maand een nationale mediacampagne gestart, die de vier campussen meer landelijke naamsbekendheid moeten geven. Maar tegelijkertijd dient deze campagne zoveel meer dan enkel dit doel. “Het gaat om het benutten van de kracht van de hele regio”, vindt Maurice Olivers, die verantwoordelijk is de communicatie en branding van Brightlands. We vroegen hem waarom het belangrijk is dat er zo’n campagne wordt gestart: “Je moet laten zien dat je een aantrekkelijk gebied bent voor talent, bedrijven en instellingen."

Tot begin juli wordt er via uiteenlopende kanalen een media-offensief gevoerd. Via radiospots, advertenties is grote nationale dagbladen, een vernieuwde website en een online campagne, wordt het Brightlands-verhaal wijd en zijd verspreid. Alhoewel; het is niet alleen het verhaal van het ‘merk’ Brightlands; bekend van de vier innovatiecampussen in Heerlen, Maastricht, Sittard-Geleen en Venlo. “Dit gaat ook om een nationale positionering van de regio”, benadrukt Olivers.

Talenten

“We willen uiteraard dat Brightlands bekender wordt in de rest van het land. Maar we willen ook investeren in de regio, met name door in te zetten op meer aandacht voor bèta, techniek en ICT. De Universiteit Maastricht speelt hierin een belangrijke rol. Die inbreng van de universiteit is in een grensregio als Limburg zo mogelijk nóg crucialer dan de rol van wetenschappelijke instellingen voor hun directe omgeving, elders in het land. We vinden het belangrijk dit verhaal te vertellen. Zeker nu de discussie loopt over de toekomstige bekostiging van het hoger onderwijs.”

De nationale profilering is tevens hard nodig met het oog op het aantrekken van talent uit binnen- en buitenland. “Limburg is een interessante regio voor jonge mensen. Om hier te komen studeren of werken. Hier werken we immers aan de oplossingen voor de vraagstukken van morgen”, legt Olivers uit. “Dus dan moet je die mensen laten zien welke kansen er liggen.”

Succesverhalen

Bijvoorbeeld het verhaal van de ‘herstelcellen’ is zo’n succes: een vaccin, ontwikkeld op de Brightlands Maastricht Health Campus, op basis van je eigen afweercellen. Dat kon wel eens baanbrekend worden in de strijd tegen kanker, luidt het in een radiocommercial van Brightlands over deze innovatie. Waarna de uitsmijter ‘ze zijn goed bezig, daar in Limburg’ volgt. (Beluister hier het hele spotje).

“Zulke succesverhalen moet je zichtbaar maken. Want je moet wel laten zien dat je een aantrekkelijk gebied bent. Niet alleen voor talenten, maar ook voor bedrijven en instellingen die zich hier willen vestigen”, aldus Olivers. De ‘succesnummers’ staan nu dan ook prominent in de etalage van de vernieuwde website. En vacatures hebben eveneens een belangrijkere plek op de site gekregen.

“Vacatures waren altijd al populair bij onze bezoekers. Daarom hebben we ze nóg meer voor het voetlicht gehaald”, legt Olivers uit. “Het gaat primair om banen die te maken hebben met de thema’s die op onze campussen spelen. Maar het gaat zelfs verder. We zoeken nog meer de connectie met wat buiten de campussen gebeurt. Als het maar bijdraagt aan de ontwikkeling van een duurzame en innovatieve regionale economie. Laten we de kracht van de hele regio benutten.”

Meer weten? Ga naar www.brightlands.com

Meer nieuws

  • Vijf design masterclasses in de zomer in Cube Design Museum

    Lees verder...
  • Handelsmissie Nederland-België in teken van bouwen van duurzame zakelijke relatie

    Lees verder...
  • Limburgse werkgevers investeren in digitale vaardigheden personeel

    Lees verder...
  • Campagne Brightlands zet in op de kracht van de regio

    Lees verder...
  • Ondernemersfonds Heerlen denkt collectief: ‘Bijvoorbeeld personeel met elkaar delen’

    Lees verder...
Pagina 1 / 839