Curfs Logistics & Warehouse: ‘Zuid-Limburg is de logistieke hotspot van Europa’

datum: 10-02-2019

Afgelopen vrijdag was een heuglijke dag voor Curfs Logistics & Warehouse in Gronsveld. Die middag werd het nieuwe warehouse geopend voor Sekisui S-lec. Een state-of-the-art hal waarin Curfs alle logistieke activiteiten van het in Roermond gevestigde bedrijf overneemt: Van opslag tot orderafhandeling en van transport tot after-service. Het is al de derde klant van Curfs die dit all-in-one concept afneemt. Het versterkt de transformatie van het Grondveldse familiebedrijf, van een traditionele vervoerder naar een innovatieve logistieke partner. Tijd daarom voor een gesprek met directeur Germaine Curfs, die samen met haar broer Egid de leiding heeft over het bedrijf.

Al twintig jaar werken Sekisui S-lec en Curfs al samen. Het warehouse is de bekroning op het lange partnership tussen de twee bedrijven. “Ons credo is dan ook ‘working together, succeeding together’”, zegt een trotse Curfs. “Samen werken aan een proces dat een win-win-situatie is voor zowel onze klant als voor onszelf. Dat betekent continu processen verbeteren en scherpe doelen neerzetten.”

Het all-in-one-concept is een relatief nieuwe bedrijfstak van Curfs. Het bedrijf begon begin jaren zestig ooit als een transportbedrijf voor fruit en melk, met slechts één vrachtwagen. Inmiddels rijden er 57 trucks rond, o.a. door de hele Benelux, naar Noord-Frankrijk en naar een deel van Duitsland. “Maar door de economische crisis een dikke tien jaar geleden, zijn wij ook gaan zoeken naar nieuwe activiteiten voor ons bedrijf”, vertelt Curfs. “Ons streven in die zoektocht was om een grotere rol te spelen in het logistieke proces van onze klanten; de zogenaamde supply chain. Uiteindelijk stelden we ons de vraag: Zouden we de supply chain kunnen overnemen, vanaf het moment dat de klant het productieproces heeft afgerond?”

Ontzorgen

Curfs ontzorgt de klant door het distributieproces over te nemen vanaf de productie tot aan de eindbestemming. “Dit doen we door transportkennis te combineren met efficiënte warehouse-faciliteiten, betrouwbare orderafhandeling en slimme automatisering. Hierdoor kunnen we het gehele logistieke proces, inclusief magazijnfunctie, efficiënt vormgeven”, aldus de directeur. “Sinds enkele jaren werken we al met Banketgroep en FP International volgens dit concept. Sekisui komt er nu bij. Iedere klant heeft een eigen warehouse, waar een dedicated team alles voor hen regelt.”

En dat heeft voordelen voor de klant. “Ze besparen op vaste kosten, hun logistieke processen worden geoptimaliseerd en omdat er ruimte vrijkomt op hun eigen locatie, hebben ze ook meer plek voor productie”, stelt Curfs. “Met het all-in-one-concept weten we ons verder te onderscheiden als kwalitatief hoogwaardige logistieke partner, die klanten in staat stelt meer te focussen op hun corebusiness.”

Curfs heeft dan ook ambities om het concept aan meer klanten aan te bieden. Mede daarom bezoekt het bedrijf deze zomer Transport Logistic München (TLM): met meer dan 2.000 exposanten en meer dan 60.000 bezoekers, één van de belangrijkste internationale beurzen als het gaat om logistiek, mobiliteit, IT en supply chain-management. “Daar gaan we op zoek naar nieuwe klanten. We werken nu nog voornamelijk voor bedrijven uit deze regio en willen ook internationale bedrijven aanspreken.”

Ideale ligging

Curfs zal samen met het LIOF en 14 andere Limburgse bedrijven aanwezig zijn op de TLM beurs. Andere deelnemers uit onze provincie zijn Broekman Logistics, Cabooter, Tans, Via Recruitment, KLG Europe, Emons group, Fontys Hogescholen, Everest Export, Welsi, Koopman, Multitax Transport, Wessem en Gaston Schul. “Op deze manier houden we contact met lokale bedrijven, wat ons netwerk alleen maar versterkt. Bovendien is TLM ook de plek waar we kunnen kennismaken met de nieuwste ontwikkelingen in onze sector.”

Curfs is, ondanks de internationale ambities, een echt Zuid-Limburgs bedrijf. De directie ziet het bedrijf dan ook niet snel vertrekken uit deze regio. “Integendeel: Zuid-Limburg is dé logistieke hotspot van Europa. De internationale ligging is ideaal. En de bereikbaarheid is alleen maar beter geworden, sinds de aanleg van de A2-tunnel.”

(Foto's: Willy Opreij)

Meer nieuws

  • Handelsmissie Nederland-België in teken van bouwen van duurzame zakelijke relatie

    Lees verder...
  • Limburgse werkgevers investeren in digitale vaardigheden personeel

    Lees verder...
  • Campagne Brightlands zet in op de kracht van de regio

    Lees verder...
  • Ondernemersfonds Heerlen denkt collectief: ‘Bijvoorbeeld personeel met elkaar delen’

    Lees verder...
  • Career Services Zuyd brengt bedrijven en studenten dichter bij elkaar

    Lees verder...
Pagina 1 / 838