Wij zijn Valkenburg bundelt toeristisch aanbod en verbindt ondernemers

datum: 06-10-2018

‘Waarom moeilijk doen, als het samen kan?’ Die spreuk hangt nog net niet goudomrand aan de muur van het kantoor van Wij zijn Valkenburg, maar heeft in ieder geval een prominente plek in het DNA van dit bedrijf. Wij zijn Valkenburg is, naar eigen zeggen, dé aanbieder van groepsactiviteiten en zakelijke arrangementen in Valkenburg aan de Geul. En daarbij speelt samenwerking met toeristisch-recreatieve ondernemers uit het Geulstadje, een cruciale rol.

Want Wij zijn Valkenburg biedt bezoekers volledig verzorgde programma’s, op basis van activiteiten die plaatsvinden bij één of meerdere van de 29 bedrijven waar het mee samenwerkt. Die activiteiten variëren van fietsen in de grotten en lasergamen tot culinaire rondleidingen of interactieve city games. “We hebben zoveel activiteiten - meer dan 50 - te bieden, ieder met zijn eigen, unieke insteek; dat aanbod móet je haast wel bundelen”, zegt Camiel America, één van de eigenaren van Wij zijn Valkenburg.

Ontzorgen

Ondernemers die willen meedoen, betalen Wij zijn Valkenburg een bedrag, waardoor ze officieel partner worden. “Niet iedereen kan zomaar aansluiten”, maakt America een kanttekening. “Wij zijn continu op zoek naar een sterke bundeling van activiteiten, een mooi en kwalitatief aanbod dat Valkenburg uniek maakt. Daar letten we scherp op bij onze partners.”

Wij zijn Valkenburg investeert de bijdragen van hun partners volledig in marketing: Ze nemen hun activiteiten dan op in een totaalaanbod, dat ze presenteren aan de bezoekers. Voor de bezoeker is Wij zijn Valkenburg een handig aanspreekpunt en voor de partners een geweldig uithangbord; een organisatie die bezoekers als het ware ‘naar binnen trekt’ en ook nog eens ontzorgt.

Enthousiasme

‘Wat wil je als toeristisch-recreatieve ondernemer in Valkenburg nu nog meer?’, zou je haast denken. Met die gedachte gingen Camiel America en mede-eigenaar Bjorn Geraards twee jaar geleden dan ook de boer op, om ondernemers warm te krijgen voor wat Wij zijn Valkenburg zou worden. Niet iedereen was echter meteen enthousiast. Sommigen waren zelfs wat sceptisch. “Je wilt als ondernemer natuurlijk jouw investering terugverdienen”, legt America uit. “Gelukkig waren er tegelijkertijd een hoop, overwegend jonge, ondernemers die geloofden in ons idee. Al snel hadden we zo’n 15 bedrijven bereid gevonden om mee te doen.”

Online succes

Inmiddels heeft Wij zijn Valkenburg een gestage groei te pakken. Steeds meer bezoekers - enkele duizenden per jaar - weten hun weg naar het bedrijf, dat gevestigd is in de Geulpoort in het centrum, te vinden. Goed voor de ontwikkeling van het bedrijf zelf en vooral goed voor de toeristisch-recreatieve sector van Valkenburg. Belangrijke succesfactor is de online vind- en zichtbaarheid van Wij zijn Valkenburg. “Wij zetten sterk in op SEO (Het beter vindbaar zijn op Google. Red.) en SEA (Adverteren via Google. Red.). Hierdoor hoeft iemand die naar het Zuiden wil komen, alleen maar ‘Valkenburg’ te typen, om vervolgens al snel bij ons uit te komen.”

Met alle plezier

Vanaf dit jaar zet Wij zijn Valkenburg ook sterk in op een goede relatie met de vele hotels in de gemeente. “Mensen komen natuurlijk niet alleen om te overnachten; ze willen meestal ook iets doen. Daarom zijn wij een mooie partij voor hotels om mensen naar door te verwijzen”, vertelt event manager Bart Meijs, die namens Wij zijn Valkenburg de banden met de hotels aanhaalt. Het leggen van die verbindingen, begint zich uit te betalen. En overigens niet alleen als het om de hotels gaat. “Het doorverwijzen krijgt meer en meer een wederzijds karakter”, stelt Camiel America tevreden vast. “Soms boeken mensen direct bij één van onze partners, zonder tussenkomst van ons. Maar vervolgens blijkt dat ze meer dan één activiteit willen doen. En dan stuurt zo’n ondernemer ze met alle plezier langs ons. Dat is een hele positieve ontwikkeling.”

Niet bang

Zijn ondernemers eigenlijk niet bang om hun eigen te positie te verzwakken, wanneer ze met Wij zijn Valkenburg in zee gaan? Eén aanspreekpunt voor de bezoeker, impliceert immers een grotere kans dat mensen niet bij jou, maar bij de buurman hun geld gaan uitgeven. Het tegendeel is echter waar, benadrukt America: “Ik ben ervan overtuigd dat we elkaar versterken. Dat hebben de afgelopen twee jaar uitgewezen. Die feedback krijgen we ook van onze partners, die veelal hun lidmaatschap verlengen.”

 

Meer nieuws

  • Chipmunk Health werkt met sterke partners aan digitale, persoonlijke gezondheidszorg

    Lees verder...
  • Voorbeeldproject: Zuid-Limburgse samenwerking voor zij-instromers in de zorg

    Lees verder...
  • Stem nog tot 1 november op Aantrekkelijkste Werkgever van Limburg

    Lees verder...
  • Limburgs actieplan: Grotere baankansen door in­zicht op vaar­dig­he­den

    Lees verder...
  • Jo Cortenraedt: ‘Mooie bedrijven maken ook deel uit van het goede leven’

    Lees verder...
Pagina 1 / 829