Pascal van den Broek (Space Jump): Leisure als uithangbord naar eigen inwoners

datum: 28-09-2018

Indoor trampolinepark Space Jump opent medio december een tweede vestiging naast de huidige vestiging in Kerkrade. Het bedrijf van ondernemer Pascal van den Broek betrekt een leegstaand pand in Maastricht. Met ruim 200.000 bezoekers in twee jaar tijd, is Space Jump een succesvol leisure-concept gebleken. Maar wat maakt nu een goede locatie? En wat is er voor een ondernemer als Van den Broek nodig om het straks ook over de grens ‘te maken’? “Voor mijn gevoel mag één Europa ook meer als één Europa voelen.”

Space Jump Parkstad, aan de Leisure Boulevard in Kerkrade, is met 1500 vierkante meter het grootste indoor trampolinepark van Limburg en de Euregio. De vele bezoekersaantallen in de eerste twee jaar na de opening in de zomer van 2016, overtuigden directeur Pascal van den Broek van de potentie van het concept. Het afgelopen jaren zocht Van den Broek dan ook naar een tweede locatie in de Euregio. Uiteindelijk viel het oog op Maastricht, waar Space Jump een voormalige bouwmarkt naast winkelcentrum Brusselse Poort gaat behuizen. Dat doet het bedrijf niet alleen; midgetgolfconcept GlowGolf - de ‘buren’ uit de Leisure Dome - gaat mee naar de Limburgse hoofdstad.

België om de hoek

Een Space Jump in Kerkrade en een in Maastricht, amper 30 kilometer verder: is dat niet dicht op elkaar, in een relatief klein gebied als Zuid-Limburg? Van den Broek vindt van niet: “Het merendeel van onze bezoekers in Kerkrade komt uit de omgeving van Parkstad en het Duitse achterland”, legt hij uit. “Hoewel het aantal bezoekers uit de regio-Maastricht toeneemt, blijkt het toch moeilijk om mensen uit die hoek van Zuid-Limburg naar Kerkrade te trekken. Bovendien willen we met de Maastrichtse vestiging ook de Belgische gemeenten bereiken, zoals Lanaken, Bilzen, Maasmechelen en Tongeren. En natuurlijk ligt Luik om de hoek.”

Elkaar versterken

De Maastrichtse vestiging van Space Jump ligt vlakbij het centrum van de stad; niet op een afgelegen industriegebied of bedrijventerrein. “Vaak zie je dat leisure-concepten juist daar naartoe trekken”, legt Van den Broek uit. “Ik vind echter dat je juist dichtbij andere voorzieningen moet zitten: scholen, verenigingen en winkelcentra. Zodat mensen je gemakkelijk weten te vinden.” Ook de combinatie met een andere leisure-aanbieder, in dit geval GlowGolf, vindt de ondernemer vanzelfsprekend. “Ik ben niet voor een ‘stand alone-optie’”, zegt hij stellig. “Ik vind dat een plek meer dan één keuze moet bieden. Een combinatie van allerlei concepten, zoals op de Leisure Boulevard, is heel bijzonder. Dat vind je natuurlijk niet overal. Maar GlowGolf en Space Jump zullen elkaar straks zeker versterken in Maastricht.”

Niet alleen voor toeristen

Van den Broek ziet leisure als een belangrijke factor in de aantrekkingskracht van Zuid-Limburg. “Niet alleen als uithangbord richting toeristen, maar vooral ook naar onze eigen inwoners. Leisure maakt deze regio alleen maar sterker. Kijk maar eens wat alle leisure-concepten voor Parkstad hebben betekend. Daar moeten we in Zuid-Limburg op blijven inzetten.”

Beter aansluiten

De van oorsprong Kerkraadse zakenman heeft zijn vizier ook voorzichtig op het buitenland - lees: België en Duitsland - gericht. Een locatie in Belgisch-Limburg was een serieuze optie, maar ketste op het laatste moment af. Duitsland is nog altijd in race. “Maar het is moeilijk om bijvoorbeeld de financiering rond te krijgen”, zegt Van den Broek. “Ook al doe je het als bedrijf goed in Nederland; in het buitenland ben je voor de bank nog altijd een starter. Zelfs als die bank oorspronkelijk een Nederlandse bank is. Wat dat betreft zou ik wel meer mogen merken dat we in één Europa leven. De regelgeving zou beter op elkaar moeten aansluiten. Daar zou de overheid naar mijn mening wel iets in kunnen betekenen.”

 

Meer nieuws

  • Laura Nieboer (Pieke): ‘Zoveel onderwerpen in Zuid-Limburg waar we iets mee moeten doen’

    Lees verder...
  • Jong chemie talent internationaal erkend als Europese game changer

    Lees verder...
  • Erasmus Young Entrepreneurs Program biedt kansen voor jonge ondernemers

    Lees verder...
  • Luc Verburgh (Zuyd): ‘We moeten samenwerken rondom thema’s die jonge mensen belangrijk vinden’

    Lees verder...
  • Innovatest (Maastricht) blijft groeien: ‘Maar dan moeten we wel genoeg mensen vinden.’

    Lees verder...
Pagina 1 / 833