Füldner Machines versterkt haar marktpositie door servitization

datum: 03-07-2017

Füldner Machines uit Heerlen verkoopt en onderhoudt machines voor de glasverwerkende indu- strie. Met de toepassing van servitization wil Füldner haar dienstverlening verbeteren en haar po- sitie op de markt versterken. Met servitization kunnen bedrijven in de maakindustrie meerwaarde bieden door dienstverlening te koppelen aan producten. Op deze wijze kan gerichter ingespeeld worden op de wensen van de klant. LIOF helpt Füldner met het onderzoek naar de haalbaarheid van de toepassing van servitization via kennis en kapitaal. 

Füldner: belangrijke Europese speler in glasindustrie

De machines van Füldner worden ingezet voor het bewerken van glas dat onder andere bestemd is voor meubels, gevels, interieurbouw (balustrades, vitrines, traptredes, etc.), keukens en badkamers (spiegels en douchedeuren). Füldner heeft machines staan in de Benelux, Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk.

Uitval funest voor productieproces

Klanten van Füldner zijn middelgrote tot grote glasverwerkende bedrijven. De winst van deze klanten van Füldner is afhankelijk van de snelheid waarmee het glas verwerkt kan worden. Wanneer een ma- chine plotseling uitvalt, dan valt de productielijn stil en dat is zeer kostbaar en (dus) onwenselijk. Een ander probleem vormt het stilzetten van machines om het verbruiksmateriaal te vervangen. Dit is namelijk moeilijk te plannen. In de zoektocht van Füldner naar een oplossing hiervoor kwam het be- drijf in contact met LIOF.

Kennisbijeenkomst leidt tot eerste onderzoek

Tijdens een kennisbijeenkomst van LIOF over “de digitalisering van de maakindustrie” maakte Füld- ner kennis met het concept servitization. Vervolgens bracht LIOF Füldner in contact met Fontys. Sa- men met een student van Fontys, afstuderend op dit specialisme, bracht Füldner de mogelijkheden en vervolgstappen in kaart.

Servitization geeft inzicht

Met de toegekende subsidie van LIOF wil Füldner onderzoeken of het technisch en economisch haal- baar is om een servitization concept te ontwikkelen voor de machines die Füldner verkoopt en on- derhoudt. De machines worden uitgerust met sensoren en communicatiemiddelen (WiFi en GSM). Hierdoor kunnen machines realtime worden gemonitord. De data die uit de machines komt, wordt op een intelligente manier geïnterpreteerd. Hierdoor kan benodigde service beter worden voorspeld en ingepland waardoor het risico op machine-down situaties voor de klanten afneemt.

Pro-actieve service

Naast de winst voor de klant is de planbaarheid van service voor Füldner ook erg voordelig doordat de servicebezoeken veel efficiënter doelmatiger ingezet kunnen worden. Door toepassing van servi- tization kan Füldner dus pro-actief optreden richting haar klanten. Momenteel is nog geen enkele speler in de glasindustrie in staat om op afstand machinedata uit te lezen. Dit hoge serviceniveau van Füldner is dus uniek in de glasverwerkende industrie en zal haar concurrentiepositie versterken. 

Meer nieuws

Pagina 1 / 768