Vakantie en dagtrips in Zuid-Limburg, veel te kiezen

datum: 20-07-2010

18072010224Terwijl ik dit schrijf zoekt mijn partner samen met een vriendin uit Rijen verkoeling bij het Drielandenpunt in Vaals of in het BloteVoetenPark in Brunssum. Onze kinderen proberen deze hete dag op school door te komen. Ze moeten nog een paar dagen en dan begint ook voor hen en heel Zuid-Nederland de vakantie. Vanmiddag kijken ze naar de afscheidsmusical van groep 8. In een zalencentrum. Ik hoop dat de uitbater de airco even aanzet. Zelf blijf ik tot een uur op 5 maar eens lekker binnen op kantoor. Gelukkig met airco. Daarna fiets ik op mijn dooie gemak 8 kilometer naar huis. Zo veel mogelijk in de schaduw, ook wanneer ik dan links moet rijden. In alle gevallen is het oppassen geblazen, anders krijgt het woord ‘dooie’ te snel een andere betekenis. Thuis staat het tijdelijke zwembad klaar. Vanochtend las ik pas het bericht over het toenemende aantal Nederlanders dat voor een vakantie in Limburg kiest. Dit zou vooral met de economische crisis te maken hebben. Dat zal wel zijn onderzocht, maar ik heb toch een bedenking. Wat nou als er geen crisis is? Groeit de toeristische aantrekkingskracht van de provincie ook niet gewoon door, onafhankelijk van economische omstandigheden? Kijk wat er de laatste jaren allemaal is gebeurd op dit gebied. Nieuwe attracties en festiviteiten schieten als paddestoelen uit de grond en de bestaande breiden fors uit. De laatste weken hebben we als streekbewoners moeilijkheden om in het weekend een keuze te maken uit de vele evenementen en attracties. Een echte luxepositie. Ons afgelopen weekend begon op vrijdag in Brabant. Met de kinderen bezochten we de Efteling. Dankzij de verkeersverbeteringen rond Brunssum en Eindhoven waren we er binnen 1,5 uur. Inclusief een file. Na de Efteling even naar familie in Oisterwijk. In deze streek ben ik voor een deel opgegroeid. Het is een van de gebieden waar ik me thuis voel. Helaas brandde op die dag een stuk van de heide af. Het vullen van de waterzakken van de Chinook helikopters was wel imposant. Op zaterdag ging ik met onze personeelsvereniging naar GaiaPark Kerkrade Zoo. Als bezitter van een jaarkaart kom ik er wel vaker. Vooral sinds de bouw van het indoorspeelpaleis de Dinodome. Ideaal voor de kinderen. Al een paar jaar ontvangt de dierentuin terecht onderscheidingen. Op de dag dat wij er waren, werd de 2 miljoenste bezoeker ontvangen. Een familie uit Almere. Voor een jong park zijn dit hele goede bezoekerscijfers. Met de collega’s trokken we aan de hand van een gids door het park. Dat had ik nog nooit gedaan. Ineens hoorde ik erg veel informatie. We kregen uitleg over de onfortuinlijke dood van de 4-jarige gorilla Gaia. Een groot verlies. Meer erover staat op de website. Gelukkig zijn er ook veel nieuwe geboortes te melden. 18072010224 Op zondag was het koel en mooi genoeg om met de dochters te gaan fietsen. We kozen voor een tocht rond en door de Brunssumerheide. Een van de mooie groene longen in de buurt. Halverwege hebben we in een mooi schaduwplekje met veel uitzicht gepicknickt. Als beloning op driekwart een Ice Tea op het terras van Pannenkoekenrestaurant Schrieversheide, bij het bezoekerscentrum van Natuurmonumenten. De foto is vanaf het terras genomen. Kon ook in Zuid-Frankrijk zijn. Er was meer om uit te kiezen in dit weekend. Onze keuze was prima. Een van de gemiste zaken wil ik wel noemen. In dat weekend vond Heerlen Serveert plaats. Verschillende bedrijven lieten op en rond het Pancratiusplein zien waartoe ze culinair in staat zijn. Afgaand op de tweets en berichten in andere media is het een groot succes geworden. Volgend jaar bezoeken we Heerlen Serveert. Zuid-Limburg is een actieve streek met voor ieder wat wils, ook voor vakantie en dagtrips van streekgenoten.

Meer nieuws

• Voorbeeldproject: Zuid-Limburgse samenwerking voor zij-instromers in de zorg

Lees verder...
  • Stem nog tot 1 november op Aantrekkelijkste Werkgever van Limburg

• Limburgs actieplan: Grotere baankansen door in­zicht op vaar­dig­he­den

• Jo Cortenraedt: ‘Mooie bedrijven maken ook deel uit van het goede leven’

Lees verder...
  • MKB’ers opgelet: OPZuid biedt kennis én subsidie voor versnelde innovatie