Eijssen Dairy & Yante Creamery, succes door samenwerking

Van een achterhoedespeler binnen vijf jaar naar een top 3 positie in de markt.  Verviervoudiging van de omzet en een gloednieuwe ultramoderne zuivelfabriek in Beek. Winnaar van de InnovAward 2013 en 2e plaats bij de verkiezing Agrarisch Ondernemer 2014. Het succesverhaal van Eijssen Dairy en Yante Creamery klinkt als een sprookje. Het geheim: samenwerking in de keten. 

www.yante.nl

Eijssen Dairy is van oorsprong een melkveebedrijf dat al ruim 30 jaar actief is in de zuivel. Het familiebedrijf produceert Griekse, Turkse en Bulgaarse yoghurt met de melk van 160 eigen koeien en van vrije boeren, zoveel mogelijk uit de omgeving. José Eijssen: “Bij ondernemen draait het om weten waar je kracht ligt maar ook weten waar je niet sterk in bent. Onze kracht ligt in het maken van uitheemse yoghurt en niet op het gebied van marketing en retail. Onze droom was een stevigere positie in de markt te veroveren. Om die reden hebben wij in 2009 de samenwerking gezocht met Theo Peeters. Theo beschikt over een groot netwerk, heeft de benodigde ervaring op het gebied van management, marketing en innovatie.”

Fit met potentie

Voordat de samenwerking een feit was, hebben de familie Eijssen en Theo Peeters ruim de tijd genomen elkaar goed te leren kennen en wederzijdse verwachtingen en behoeften helder naar elkaar uit te spreken. Theo Peeters: “Vragen die we onszelf stelden: hebben we elkaar daadwerkelijk iets te bieden, zijn onze expertises, kennis en ambities aanvullend aan elkaar. Maar ook: passen we qua karakter en stijl bij elkaar en delen we een visie op het gebied van bedrijfs-, organisatie- en verdienmodel. Pas toen bleek dat er absoluut een fit met veel potentie was, is Yante Creamery opgericht.”

Driemanschap

Eijssen Dairy en Yante Creamery gingen vervolgens samen aan de slag met een innovatieve strategie. “De vraag is: wat wil de markt, wat wil de klant, hoe kun je daar op inspelen en past dit bij je eigen uitgangspunten. Gaandeweg de rit bleek dat er een belangrijke schakel ontbrak,” aldus Theo Peeters. “Namelijk een partner met een sterk netwerk bij retailers en ervaring in verkoop en supply chain. Bij grote retailers krijg je elk jaar maar één kans, slaag je niet, dan moet je een jaar wachten. Op korte termijn succes was voor ons belangrijk. Om die reden zochten we een partner die de mensen kent, die regelmatig aan de onderhandelingstafel aanschuift en zuivel als kernactiviteit heeft. De Zuivelmaatschappij - onderdeel van de Bieze Food Group – voldeed hieraan. Omdat er al een samenwerking bestond tussen Eijssen Dairy en de Zuivelmaatschappij, was een verdere versteviging een logische keuze.”

Ultramoderne nieuwe fabriek

Vanaf dat moment ging het snel. In no-time wist Yante Creamery een top 3 positie te realiseren en stonden de uitheemse yoghurts vooraan in de schappen van alle Nederlandse supermarkten. Ook in Oost-Europa en België timmert het bedrijf flink aan de weg. De omzet verviervoudigde. Potentiële nieuwe groeisegmenten in onder meer Scandinavië worden momenteel verder ontwikkeld. Het merkenportfolio, zowel eigen als private labels, groeit. René Eijssen: “Dit alles had tot gevolg dat we in Schimmert uit ons jasje zijn gegroeid. Een nieuwe moderne fabriek is nu gerealiseerd op het industrieterrein in Beek. Voor het bedienen van de fabriek zijn per shift slechts twee á drie personen nodig. Er is gebouwd op toekomstige groei want er is hier voldoende ruimte voor uitbreiding.”

Ambities

Aan ambities ontbreekt het Eijssen Dairy en Yante Creamery niet. René Eijssen: “We willen elk jaar groeien en de fabriek nog verder optimaliseren zodat we nog flexibeler in staat zijn de wensen van onze klanten te vertalen naar kwalitatieve producten.” Theo Peeters: “Doel is minimaal onze positie in de markt vasthouden, maar liever nog versterken, vooral door de export te vergroten.”

Meer producten en innovaties