Chapeau staat al sinds jaar en dag bekend als hét magazine over het goede leven in Limburg en de Euregio. Society, lifestyle, kunst en cultuur, culinair en grote evenementen zijn de thema’s die  de pagina’s van het blad domineerden. De laatste tijd focust het blad zich ook - zowel op papier als online - steeds meer op het bedrijfsleven. Een bewuste keuze van hoofdredacteur Jo Cortenraedt en zijn team: “In deze regio zit meer ondernemende kwaliteit dan menigeen denkt.”

Natuurlijk, de link met het bedrijfsleven was er altijd al bij Chapeau. Het blad haalt inkomsten uit advertenties, die bij Chapeau meestal worden geplaatst door bedrijven die passen bij de lezersdoelgroep: exclusief en met gevoel voor goede smaak. “Maar ook via ons netwerk en door onze betrokkenheid bij events zoals TEFAF en Jumping Indoor Maastricht, hebben wij een sterke relatie met het bedrijfsleven opgebouwd”, vertelt Cortenraedt. “Neem de Limburg-stand die wij op de TEFAF ooit zijn gestart: Toen we begonnen, deden we die stand alleen. Inmiddels zijn de Provincie en diverse gemeenten aangehaakt én bedrijven en kennisorganisaties, zoals bijvoorbeeld Brightlands.”

Ondernemers met een verhaal

Inmiddels onderhoudt Chapeau, op initiatief van Cortenraedts zoon Xavier, twee business-community’s; een voor ‘gevestigde’ ondernemers en sinds enkele weken een voor nieuwe, aanstormende zakenlieden: de Next Generation. Via deze community’s en zijn grote persoonlijke netwerk, heeft Cortenraedt genoeg bijzondere bedrijven beter leren kennen: “Bedrijven waar vakmanschap centraal staat. Vaak familiebedrijven met een unieke geschiedenis. Of bedrijven waar echt een ondernemer met visie aan het roer staat. Die verhalen willen we graag in ons blad hebben.”

Het snelle economisch en zakelijk nieuws laten Cortenraedt en het Chapeau-team daarentegen aan zich voorbijgaan: “Wij zijn geen WijLimburg; die blinken daar weer in uit. Wij kiezen ervoor om bijzondere, kwalitatieve bedrijven in beeld te brengen en de achtergrond van zulke ondernemingen voor het voetlicht te brengen. Mooie bedrijven behoren immers ook tot het goede leven.”

Clichébeeld

Cortenraedt wil vooral het clichébeeld van het Limburgse bedrijfsleven doorbreken. “Met name in de Randstad wordt een regio als Limburg vaak als onbeduidend, provinciaal of louter bourgondisch gezien”, vindt hij. “Terwijl wij juist bedrijven hebben die echt hun stempel drukken op de markt waarin ze actief zijn. Zo was ik laatst bij Dolmans Landscaping in Bunde; zij behoren tot de beste in hun vak. Of neem Leon Martens in Maastricht; een van de beste juweliers van Nederland. In deze regio zit meer kwaliteit dan menigeen denkt.”

De Chapeau-chef loopt al decennia mee in de journalistiek en zag van dichtbij hoe het profiel van Zuid-Limburg veranderde, ook op economisch gebied: “De maakindustrie, die groot was in Maastricht, is deels vertrokken, net als eerder de mijnen elders in de streek. Inmiddels zijn daar weer nieuwe bedrijven voor in de plaats gekomen: Kleiner, jonger, hipper zelfs. En daar zitten mooie organisaties tussen.” Cortenraedt ziet tegelijkertijd ook een zorgwekkende ontwikkeling: “Het wegtrekken van hoofdzetels van grote concerns, zoals Vodafone of Vesteda. Hierdoor raken we als regio een stukje invloed en gewicht kwijt. Die ontwikkeling mag niet al te sterk doorzetten.”

Cultuurverschillen

Tevens kijkt de journalist en bladenmaker kritisch naar de mate waarin er grensoverschrijdend samen wordt gewerkt. “Begrijp me goed: de ambitie is prima”, benadrukt Cortenraedt. “Maar ik ben wel benieuwd naar hoeveel er nu écht samengewerkt wordt. De cultuur, de taal, de regelgeving: allemaal zaken die het niet gemakkelijk maken om zaken te doen over de grens. Zelfs op toeristisch gebied is er, zeker programmatisch, nog te weinig onderlinge afstemming. Daar valt nog genoeg te winnen.”

 

Gerelateerde bedrijven